

Mikołaj Rej (1505–1569) – polski poeta, prozaik i działacz reformacyjny.
A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.
Mikołaj Rej, który jako pierwszy pisał wyłącznie w języku ojczystym, głosił powyższe słowa, dla podkreślenia konieczności zerwania z panującą nadal w okresie renesansu modą pisania po łacinie.
Mikołaj Rej (ur. 4 lutego 1505 w Żurawnie pod Haliczem, zm. między 8 września a 5 października w Rejowcu) – polski poeta i prozaik renesansowy, tłumacz, a także polityk i teolog ewangelicki.
Choć nie był humanistą w naukowym rozumieniu tego słowa, zawdzięcza się mu upowszechnienie idei humanitas w polskiej kulturze. Długo uznawano go za "ojca literatury polskiej", przez wielbicieli nazywany także – "polskim Dantem".
Twórczość Mikołaja Reja jest bogata i różnorodna, na ogół podporządkowana przesłaniu etycznemu ("przykładne życie") i religijnemu ("wieczne zbawienie").
Rej jest uważany za mistrza opisu literackiego, z powodu wyjątkowej wyobraźni malarskiej, otwarcie wyrażał pogardę dla humanistycznego estetyzmu, głosząc prymat praktycznego pożytku dzieła literackiego nad jego funkcją artystyczną. Był pierwszym polskim pisarzem, który łączył rozwój rodzimego języka literackiego z ideą służbie Rzeczypospolitej.
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na m-c grudzień
I. WIZYTA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
-
List do Świętego Mikołaja
-
Mikołajki
-
Wizyta Świętego Mikołaja (Mikołajki)
-
II. NADCHODZI ZIMA
-
Nowa pora roku
-
Nadchodzi zima
-
Świat w zimowej szacie
-
Wypowiadamy się na temat zimy
-
Nauka piosenki pt."Zima"
-
III. ŚWIETA, ŚWIĘTA
-
Nasza choinka
-
W oczekiwaniu na święta
-
Wigilijny stół
-
Bombki i liczby
-
Świąteczne życzenia
-
CHOINKA - Zabawa dla dzieci
Cele:
- poznanie zwyczajów związanych z mikołajkami
- kształtowanie właściwego stosunku do przyjmowania i dawania prezentów
- uwrażliwienie na barwę różnych instrumentów perkusyjnych
- nauka piosenki pt. "Zima"
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- dostrzeganie cykliczności pór roku, nazywanie pór roku
- poznanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- poznanie właściwości śniegu i lodu
- kultywowanie tradycji, zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- śpiewanie kolęd
- wzmacnianie więzów rodzinnych, okazywanie sobie uczuć i mówienie o nich
- integrowanie grupy podczas wspólnych występów
- poznanie różnych technik plastycznych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie percepcji słuchowej – dzielenie prostych słów na sylaby i głoski
- rozwijanie umiejętności liczenia
- rozwijanie umiejętności wokalnych
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na m-c styczeń
I. ZWIERZĘTA ZIMĄ
1.Dlaczego należy dokarmiać zwierzęta?
2.Zimowy śpioch.
3.Ptasia stołówka.
4.Czy znasz te domki?
5.Ptaki zimą.
Cele:
-wdrażanie do dokarmiania zwierząt pozostających na wolności
-poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy
-przyswojenie nazw niektórych ptaków zimujących w naszym kraju
-zapoznanie się z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie zimą
-utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów, przedmiotów z drewna , plastiku
-utrwalanie pojęć: w przód, w tył, w prawo, w lewo
-określanie wysokości za pomocą przymiotników: wysoki, niski
-doskonalenie procesów syntezy i analizy wzrokowej
-wspomaganie rozwoju mowy
-kształtowanie sprawności ruchowej